CHOKLADKAKA MED KOKOSTÄCKE

Den är sjukt god så tänkte ge er receptet!

Kaka:
200 g smör
4 ägg
5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
1 dl kakao
3 dl vetemjöl

Glasyr:
1 förpackning (200 g) kokosflingor
1 dl ljus sirap
2 dl strösocker
1,5 dl grädde
75 g smör

Gör såhär:
Sätt ugnen på 200 °. Smält smöret. Klä en långpanna eller ugnsform, ca 25x35 cm med bakplåtspapper. Vispa ägg och socker, använd gärna elvisp. Blanda i vaniljsocker, salt och kakao. Blanda i vetemjöl och det smälta smöret och rör till en jämn smet. Bred ut kakan i långpannan. Grädda mitt i i ugnen i 15 min. Gör under tiden kokosglasyren i en kastrull. Häll kokosflingor, sirap, socker, grädde och smör i en kastrull och sätt plattan på medelvärme och rör om när smöret smälter så det blir en jämn smet. Låt sedan koka upp och låt det sjuda i ca 5 min. När kakan är klar, bred på glasyren och grädda i ytterligare 10 min eller tills kakan fått en gyllenbrun färg. Skär i fyrkanter när den svalnat. Ät och njut! :)
Recept | |
#1 - - olivia-drömmen mot att bli fotograf:

gud vad gott de ser ut! :D



sv: så kul att du gillade de :D

#2 - - ellinor:

sv: så gulligt sagt av dig :)



Guuh så go kaka!

#3 - - malin [fotoblogg]:

sv: ja jag borde klara det, om man verkligen vill något så ska man ju inte sluta kämpa för det right? :D

tack, din blogg är också fin! :)

#4 - - Anonym:

MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM

#5 - - sigrid:

det ser gott ut :PpPpPpPp

#6 - - ellinor:

sv: ja det ska jag göra någon dag! Ja det var den, om man gillar äventyrliga filmer och fantasy så gillar man den säkerligen! :)

#7 - - nellie:

heeeeeejjj vännen, gissa vad jag gör nu?

jo, den chokladkakan med kokostäcke som är på bilden! du får inte lura mig nu, för den måste vara super god!

men nu måste jag återgå och se om den har blivit klar och lite gyllenbrun

Upp